3 مرحله سفر مشتری

3 مرحله سفر بازاریابی

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مراحل سفر بازاریابی یا فرایند بازاریابی سفری است که می‌خواهیم بازار هدف مطلوبمان را در مسیر آن هدایت کنیم. می‌خواهیم مخاطبان  از وضعیتی که ما را نمی‌شناسند گذر کنند و به مشتری 2 آتشه ما تبدیل شوند. در طول این سفر سه مرحله مشخص وجود دارد که می‌خواهیم مشتریان را در گذر از این مراحل هدایت کنیم.

این سه مرحله، مراحل قبل، حین و بعد از فرایند بازاریابی شما هستند. در ادامه توضیحاتی اجمالی درباره هر کدام از این مراحل برایتان آورده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم به هیچ‌وجه مراحل سفر بازاریابی که در ادامه توضیح داده‌ایم را از دست ندهید.

 

اولین مرحله سفر بازاریابی – قبل

نام افرادی را که در حال عبور از مرحله {قبل} هستند، مشتریان بالقوه می‌گذاریم. مشتریان بالقوه افراد یا گروه‌هایی هستند که احتمال خرید محصول یا خدمات شما را دارند. به عبارت ساده‌تر، این افراد احتمالاً به محصول یا خدمات شما علاقه‌مند هستند و ممکن است در آینده به مشتریان واقعی تبدیل شوند.

در آغاز مرحله {قبل}، مشتریان بالقوه حتی نمی‌دانند که شما وجود خارجی دارید. نتیجه موفقیت آمیز این مرحله، این است که مشتری شما را می‌شناسد و به شما ابراز علاقه می‌کند.

یک مثال خیلی خیلی خیلی ساده:

محمدرضا صاحب کسب‌و‌کاری پررونق و پربرکت در حوزه فروش موبایل و لپ‌تاپ است و از اینکه نمی‌تواند لیست مخاطبانش را بین موبایل و لپ‌تاپش یکی کند در عذاب است. او در اینترنت به دنبال راه‌حل می‌گردد که با تبلیغی با عنوان “5 استراتژی کمتر شناخته برای تفکیک سازی مشتریان آی‌تی” مواجه می‌شود.

محمدرضا روی این تبلیغ کلیک می‌کند و به فرمی هدایت می‌شود که باید آدرس ایمیل خود را برای مشاهده ویدیوی رایگان وارد کند. چیزی که این ویدیو ارائه می‌کند برای محمدرضا ارزشمند است، پس او آدرس ایمیل خود را وارد می‌کند.

شما می‌توانید برای ترغیب مخاطبان بالقوه خود، چیزی ارزشمند ارائه کنید تا اطلاعات مشتریان خود را در ازای آن بگیرید. این اولین مرحله از مراحل سفر بازاریابی است.

 

دومین مرحله سفر بازاریابی – حین

مرحله حین بازاریابی سفر مشتری

نام افرادی را که در حال عبور از مرحله {حین} هستند، مشتریان راغب می‌گذاریم. مشتریان راغب، افرادی هستند که به شدت علاقه به خرید محصول یا خدمات شما دارند و ممکن است به طور فعال از آنها استفاده کنند یا در آینده خرید کنند.

در آغاز مرحله {حین}، مشتریان راغب کمی علاقه به پیشنهاد شما نشان داده‌اند. نتیجه موفقیت آمیز این مرحله به خرید مشتری راغب از شما برای اولین بار منجر می‌شود.

یک مثال ساده: 

محمدرضا از ویدیویی که دریافت کرد، ارزش بسیاری نصیبش شد. نکات دست‌اول خوبی داشت که او از قبل نمی‌دانست و پیاده‌سازی آنها باعث صرفه‌جویی زیادی در زمانش شد. پشتیبان شرکت آی‌تی همچنان مقاله و ویدیوهایی بیشتری به صورت پیوسته به محمدرضا ارسال می‌کرد که در آن نکات و اطلاعات ارزشمندی وجود داشت. سپس یک پیشنهاد پشتیبانی رایگان برای محمدرضا پیشنهاد شد و او آن را پذیرفت.

مانیتورینگ رایگان و کامل و حرفه‌ای پشتیبان، سیستم‌هی آی‌تی محمدرضا را آسیب‌پذیر تشخیص دادند. چون که نسخه‌های نرم افزارهای کامپیوترش، تاریخ گذشته بود. نسخه‌های پشتیبانی که او تصور می‌کرد هنوز به صورت خودکار گرفته می‌شوند، شش ماه قبل، از کار افتاده بودند!

شرکت آی‌تی یک پیشنهاد خرید با تخفیف بسیار زیاد به محمدرضا ارائه کرد تا تسکینی برای رفع همه مشکلات شناسایی شده توسط پشتیبان باشد. و محمدرضا این پیشنهاد را می‌پذیرد.

شما باید با ارائه یک پیشنهاد فوق‌العاده و رد نشدنی به مشتریان راغب خود، آنها را تبدیل به مشتری خود کنید. این دومین مرحله سفر بازاریابی است.

 

سومین مرحله سفر بازاریابی – بعد

مرحله حین بازاریابی سفر مشتری

نام افرادی را که در حال عبور از مرحله {بعد} هستند، مشتری می‌گذاریم.

در آغاز مرحله {بعد} مشتریان قبلا به شما پول داده‌اند. مرحله بعد هیچگاه تمام نمی‌شود و اگر به درستی اجرا شود، نتیجه‌اش چرخه‌ای مطلوب است که در آن مشتری بارهاوبارها از شما خرید می‌کند و آن‌قدر طرفدار محصولات یا خدمات شما می‌شود که همواره شما را به مشتریان بالقوه جدید معرفی و توصیه می‌کند.

یک مثال ساده:

محمدرضا از متخصصین تکنسینی که ایرادهای آی‌تی او را با تخفیف خوبی رفع کرده بودند، بسیار تحت تاثیر قرار گرفت. تکنسین با رعایت ادب و احترام کامل سر وقت رسید و همه چیز را به زبان ساده به محمدرضا توضیح داد. مهم‌تر اینکه او تابع وعده شرکتش بود که یا برای اول درست می‌شود، یا رایگان خواهد بود!

روز بعد فردی از دفتر مرکزی آن شرکت با محمدرضا تماس گرفت تا از رضایتمندی او از خدمات ارائه شده اطمینان حاصل کند. محمدرضا می‌گوید بسیار راضی است. در طی این تماس، به محمدرضا پیشنهادی می‌شود که طی آن تکنسینی کارآزموده با مبلغ ماهیانه مشخصی از سیستم‌های آی‌تی او نگهداری می‌کند.

همچنین، این بسته شامل پشتیبانی نامحدودی می‌شود تا هروقت محمدرضا با مشکلی برخورد کرد از طریق تماس با شماره رایگان، کمک فوری دریافت کند و او این درخواست را نیز می‌پذیرد. خط پشتیبانی به خودی‌خود ارزش بسیاری برای او دارد، چون او مکررا با سیستم‌های آی‌تی خود به مشکل می‌خورَد و زمان مفید خود را بریا رفع ایرادها از دست می‌دهد.

او حتی بابت خدمات عالی‌ که دریافت کرده است، سه نفر از دوستان کاری خود را که افراد پولداری و صاحب کسب‌وکار موفقی هستند را به این شرکت معرفی می‌کند.

با ارائه ارزش‌های مفید و کاربردی در محصولات یا خدمات و با پیگیری در کمال ادب و احترام و نشان دادن حسن نیت، مشتریان خود را به طرفداران و هواداران خود تبدیل کنید.

 

جمع بندی

به طور خلاصه، اگر بخواهیم این سه مرحله را در قالب جدول شرح دهیم،به این شکل خواهد بود:

مرحله وضعیت هدف این مرحله
قبل مشتری بالقوه کاری کنید شما را بشناسد و علاقه نشان دهد.
حین مشتری راغب کاری کنید شما را دوست داشته باشند و برای اولین بار از شما خرید کنند.
بعد مشتری کاری کنید به شما اعتماد کنند، به طور منظم از شما خرید و شما را به دیگران معرفی کنند.
اشتراک گذاری :
Picture of امیرحسین حسینی

امیرحسین حسینی

نویسنده مقاله

در این مقاله می‌خوانید

آخرین مقالات

امیرحسین حسینی
زمان مطالعه: 10 دقیقه

یک پاسخ

دیدگاه و پرسش

دیدگاه و سوال خود را برای ما بنویس بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

@ کلیه حقوق برای وبیکسا | Webixa محفوظ می باشد.